سند مشاع تک برگ یا شش دانگ

سند شش دانگ یا مشاع

فهرست مطالب

حتما برای شما هم پیش آمده در زمان خرید ملک ، املاک و یا فروشنده قبل از روئیت سند ،به شما اعلام میکنند سند ملک مربوطه ، تک برگ میباشد.
و شما در زمان عقد قرارداد و یا دیدن سند، متوجه این موضوع می شوید که سند مورد نظر، مشاع ست !
ما در سایت توریست ملک قسمت مقالات ، سند مشاع را به اختصار توضیح داده ایم … ، بپردازیم به موضوع سند مشاع تک برگ ، موضوعاتی کاربردی که دانستن آن در زمان معاملات امری ضروری ست:
در عموم املاکی ها ،به نام سند مشاع تک برگ گفته می شود ، این سند هیچ از لحاظ حقوقی ، قانونی ، هیچ مشکلی ندارد ، و تنها سهم و متراژ دقیق در آن به احتمال زیاد مشخص نیست ، چراکه سند ملکی ست که تعداد افرادی در آن سهیم هستند
و این سهیم بودن افراد می تواند در ملک مجاور هم باشد .و مقدار سهم یا متراژ مالک بصورت سهم نوشته می شود: مثلا: 350 سهم از 3400 سهم مشاعی … ( در واقع مالک ، 350 سهم از 3400 سهم دارد و این مقدار 3400 متر میتواند ملک دیگران نیز باشد)
نکته مهم » که شما بعنوان خریدار ملک مشاعی باید در نظر داشته باشید ! چیست ؟
برای تبدیل کردن سند ملک مشاعی به شش دانگ ، حتما از شهرداری و دفترخانه رسمی آن منطقه استعلام بگیرید! که هزینه تبدیل ملک مشاعی به شش دانگ چه میزان است ؟!
چراکه در مناطق رونق و زمین های با ارزش ريالی بالا ، شهرداری بعنوان هزینه تفکیکی ( متراژ مشاع باید تفکیک شود ! و احتمال کم شدن متراژ وجود دارد ) از شما هزینه ای دریافت میکند .که این هزینه گاها نسبتا بالاست!
و موضوع اینکه چه کسی باید در زمان عقد قرارداد پرداخت کند!؟ جای بحث است ! و ملاک توافق طرفین میباشد ، گاهی فروشنده قبل از هر معامله ای برای اینکه متراژ دقیق ملک خود را مشخص کند و ارزش و اعتبار بیشتری به دارایی خودش دهد، ملک خود را شش دانگ میکند . و گاهی نیز از این کار خودداری میکند ( به دلیل هزینه ) و خریدار و مالک بعدی اینکارو خواهد کرد . لازم به ذکر است برای ساخت آپارتمان حتما بایستی سند را شش دانگ کرد و به همین دلیل در صورت خرید ملک مشاعی از سوی یک سازنده ، عملیات شش دانگ کردن ملک ، از سوی سازنده ( خریدار) صورت میگیرد و این امر ، امری طبیعی و منطقی ست .

امیدوارم از مطالب آموزشی و روان ما در کسب و کار خود بهره ببرید .
با تشکر

 

متن : بهروز منصوری
مشاور سرمایه گذاری ملکی در شمال

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

دریافت مشاوره رایگان

همه روزه و هر زمان